Emilio Aguilar

EmilioAguilar-12

foto – Donald Bentvelsen

De Argentijnse tenor Emilio Aguilar (1989) begon op 9-jarige leeftijd zijn muzikale opleiding met pianolessen aan het Gilardo Gilardi Conservatorium in Argentinië.
Op zijn vijftiende begon hij met zangles, waarna hij zich voornamelijk op het zingen toelegde. Na voltooiing van de middelbare school studeerde Emilio koordirectie aan de universiteit voor de Beeldende Kunsten in Argentinië. In 2010 begon hij met zijn studie aan de afdeling klassieke muziek van het conservatorium van Amsterdam, waar hij in juni 2015 zijn diploma (BA) bij Valerie Guillorit behaalde.
In 2016 volgde Emilio een opleiding tot dirigent aan het conservatorium van Amsterdam, onder begeleiding van Jos Vermunt. In 2017 leidde Emilio het koor en madrigaal ensemble van Sempre Crescendo, een van de oudste muzikale organisaties van Nederland.

Emilio is mede-oprichter van het ensemble Seconda Pratica, dat drie keer is geselecteerd voor het European Emerging Ensembles Project, voor het laatst in 2015.
Hij zingt als tenor bij verschillende koren in Nederland, waaronder het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast werkt hij regelmatig als solist in oratoria en Oude Muziek: Jove Capella Reial de Catalunya (Jordi Savall), Musica Temprana (Adrian van der Spoel), Ensemble Elyma (Gabriel Garrido), Hemony Ensemble (Simon Groot) en Le Nuove Musische (Krijn Koetsveld).

Emilio studeerde eveneens gedurende 3 jaar de Feldenkrais methode met de leraren Mia Segal en Leora Gaster in Bad Tölz, Duitsland. Sinds juni 2017 beoefent hij Mind and Body Studies. In December 2016 gaf hij samen met Irthe Aya Engelhard een cursus Body & Mind aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij geeft regelmatig zang- en Feldenkrais workshops aan koren en andere muzikale instanties, onder andere aan de Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen.

Emilio combineert momenteel zijn professionele werk met twee interdisciplinaire masters. Aan het Conservatorium van Amsterdam specialiseert hij zich in Oude Muziek Zang met Xenia Meijer. Aan de Universiteit van Amsterdam studeert hij Cultural Analysis. In deze studie onderzoekt hij de machtsrelaties tussen zang, pedagogie en performance.