Arrangeur Jesse Passenier

Jesse Roan Passenier (1985, Zutphen, Nederland) is componist / arrangeur / dirigent en drummer / pianist / vibrafonist. In 2013 sloot Jesse zijn Master Componeren/Arrangeren aan het Conservatorium Maastricht cum laude af, waarvoor hij studeerde bij Wolfgang Braun (DE), Vince Mendoza (USA), Michael Abene (USA), Wieland Reißmann (DE) en Henk Meutgeert (NL). Nu doceert Jesse zelf aan het Conservatorium Maastricht.

Jesse Passenier .png

In 2010 was Jesse Passenier al ‘Young Composer in Residence’ op het MECC Jazz Festival Maastricht, en in 2011 een van de vier laureaten van de Internationale Compositie Wedstrijd van het Brussels Jazzorkest (BJO ICC 2011). Datzelfde jaar stichtte hij zijn eigen Broad Music Orkest (voorloper van zijn huidige Fluid Orchestra), waarvoor hij zijn eerste eigen project schreef, genaamd Nos Pères.

IMG_9493.JPG
foto: @Esther Rabe

Het jaar erna werd hij toegelaten tot de prestigieuze Metropole Orkest Arrangers Workshop, waar hij arrangeerde voor het orkest en jazz grootheid Kurt Elling. Sindsdien schrijft Jesse veel. Voor het Metropole Orkest (meer dan 70 arrangementen), maar ook het Nederlands Symfonieorkest, de Koninklijke Marinierskapel, het Nederlands Blazersensemble, het Noordpool Orkest, L’ Orchestra Particolare, het Ricciotti Ensemble, het Rosa Ensemble, het Lunar Orchestra, Ensemble 88 en eigen projectorkesten in uiteenlopende stijlen, van jazz, pop en rock, tot klassiek.

Hij werkte al samen met internationale artiesten als Kurt Elling, Vince Mendoza, Tito Paris, Asha Bhosle, Roop Kumar Rathod en Nederlandse artiesten als Reinier Baas, Morris Kliphuis, Hans Dagelet, Ruben Hein, Ellen ten Damme, Maaike Ouboter, Laura Jansen, Waylon, Paul de Leeuw, Elly en Rikkert en Vera Mann. Hij componeerde daarnaast solowerken voor contrabas, piano en accordeon, waarvoor hij samenwerkte met Peter Jessen, Laurens de Boer en Vincent van Amsterdam. Zijn composities en arrangementen werden in veel belangrijke Nederlandse en enkele buitenlandse zalen gespeeld, zoals Carré, het Koninklijk Concertgebouw of, belangrijk voor de jazz scene, het Bimhuis.

Sinds 2016 worden drie nieuwe projecten van Jesse Passenier gesteund door de Nieuwe Makersregeling van het FPK en hij was een van de drie genomineerden voor de Rogier van Otterloo Award 2016, als erkenning voor zijn succes in het samenbrengen van genres in cross-overs, het leiden van zijn eigen orkest en tot slot zijn vaardigheid in orkestraal schrijven. Datzelfde jaar stichtte Jesse zijn nieuwe orkest: the Fluid Orchestra.